מחלת קרוהן

האם יש קשר בין רמות calprotectin בצואה לבין מידת ההחלמה של המוקוזה ודופן המעי בילדים עם מחלת קרוהן?

החוקרים בדקו האם רמות calprotectin בצואה ורמות CRP בדם קשורות למידת ההחלמה של המוקוזה ודופן המעי בקרב ילדים עם מחלת קרוהן וניסו ליצור ערכי חתך שנמצאים בקורלציה למידת ההחלמה

הדמית המעי (צילום: אילוסטרציה)
הדמית המעי (צילום: אילוסטרציה)

החלמה של המעיים היא אחת מהמטרות החשובות ביותר אצל מטופלים עם מחלת קרוהן (CD - crohn's disease). למרות שבוצעו מחקרים רבים בנוגע להחלמת המעיים, הנושא של החלמה טראנס-מורלית (בקיר המעיים) בקרב ילדים טרם נבדק. החוקרים ניתחו מידע שנלקח ממחקר ה-ImageKids על מנת לקבוע את הקשר בין ההחלמה של המוקוזה, של דופן המעיים ורמות ה-calprotectin וה-CRPי(C - reactive protein) בקרב ילדים עם CD.

החוקרים אספו מידע ממחקר רב מרכזי שמטרתו הייתה לפתח שני סוגים של מדידות המבוססות על MREי(magnetic resonance enterography) עבור ילדים עם CD (בגילאי 6-18 שנים). החוקרים ביצעו אנליזה של 151 ילדים (גיל ממוצע 14.2 ± 2.4  שנים), אשר עברו MRE והערכת איליאוקולונוסקופיה מלאה. כמו כן, החוקרים מדדו את רמות ה-calprotectin בצואה וה-CRP בדם. ההגדרה של החלמת המוקוזה הייתה לפי ציון נמוך מ-3 באינדקס חומרת האנדוסקופיה, החלמה טראנסמורלית הוגדרה כתוצאה נמוכה מ-20 מ"מ בסולם אנלוגי חזותי של MRE והחלמה כוללת נקבעה על סמך שילוב בין החלמת המוקוזה והחלמה טראנס-מורלית.

החוקרים זיהו החלמה של המוקוזה עם דלקת טראנס-מורלית בקרב 9 ילדים (6%), החלמה טראנס-מורלית עם דלקת של המוקוזה בקרב 38 ילדים (25%), החלמה כוללת בקרב 21 ילדים (14%) ודלקת במוקוזה וטראנס-מורלית בקרב 83 ילדים (55%). חציון רמת ה-calprotectin היה הכי נמוך בקרב ילדים עם החלמה כוללת (רמה ממוצעת 10 מיקרוגרם/גרם, טווח בין רבעוני 10-190 מיקרוגרם/גרם), לאחר מכן ילדים עם דלקת טראנס-מורלית או במוקוזה והרמות הגבוהות ביותר נצפו אצל ילדים עם דלקת טראנס-מורלית ודלקת במוקוזה (810 מיקרוגרם/גרם, טווח בין רבעוני: 539-1,737 מיקרוגרם/גרם) (P<0.001).

החוקרים מצאו שרמות ה-calprotectin בצואה הצליחו לזהות ילדים עם החלמה כוללת עם ROCי(receiver operating characteristic curve) של 0.93 (רווח בר סמך 95%: 0.89-0.98). רמות ה-CRP זיהוי ילדים עם החלמה מלאה עם ROC של 0.81 (רווח בר סמך 95%: 0.71-0.9). כמו כן, חתך של 100 מיקרוגרם/גרם calprotectin זיהה ילדים עם החלמה כוללת ברגישות של 71% וסגוליות של 92% וחתך של 300 מיקרוגרם/גרם הוביל לזיהוי של ילדים עם החלמה כוללת ברגישות של 80% וסגוליות של 81%.

באמצעות מחקר פרוספקטיבי בקרב ילדים עם CD, החוקרים מצאו ששליש החלימו רק במוקוזה או רק בדופן המעי (ולא בשניהם). כמו כן, רמות נמוכות מ-300 מיקרוגרם/גרם של calprotectin בצואה הצליחו לזהות ילדים עם החלמה במוקוזה, אך יש צורך בערך נמוך יותר (פחות מ-100 מיקרוגרם/גרם) על מנת לזהות ילדים עם החלמה כוללת.

מקור: 

Nakar-Weinstein, I. et al. (2018) Clinical Gastroenterology and Hepatology 16,7.

נושאים קשורים:  מחלת קרוהן,  calprotectin,  CRP,  מוקוזה,  דופן המעי,  החלמה כוללת,  MRE,  קולונוסקופיה,  מחקרים
תגובות