סטפילוקוק זהוב

מה הקשר בין סטפילוקוק זהוב, אלרגיה למזון וחומרת אקזמה?

במחקר זה ניסו החוקרים לבדוק האם וכיצד קשורה קולוניזציה של החיידק סטפילוקוק זהוב בעור ובאף לרגישות למזונות אלרגניים נפוצים, וכן להבין האם קשר זה תלוי בחומרתה של האקזמה עימה התייצגו המטופלים

סטפילוקוק זהוב (מקור: ויקיפדיה)

ייתכן והקשר בין סטפילוקוק זהוב לאלרגיה למזון בקרב מטופלים הסובלים מאקזמה קשורה לחומרת האקזמה.

מטרתו של מחקר זה הייתה לבחון את הקשר בין קולוניזציה (Colonization) של סטפילוקוק זהוב עם ייצור סוגים מסויימים של IgE, לבין מזונות אלרגניים נפוצים ואלרגיות בילדות המוקדמת ללא תלות בחומרת האקזמה. בנוסף, החוקרים ניסו לקבוע את הקשר בין קולוניזציה של סטפילוקוק זהוב לבין חומרתה ועקביותה של האקזמה.

החוקרים התבססו על נתונים ממחקר בנושא אלרגיה לבוטנים (Learning Early About Peanut Allergyי[LEAP]) שבו הוערכה חומרת האקזמה של המשתתפים, ומשטחי עור או אף תורבתו לסטפילוקוק זהוב. ריגוש חיסוני זוהה על ידי מדידת IgE מסוגים מסויימים. אלרגיה לבוטנים הוגדרה באופן ראשוני בעזרת ערכים ממוצעים של תגר מזון פומי, ואלרגיה עקבית לביצים הוגדרה באופן ראשוני על ידי תבחיני דקירה עוריים.

קולוניזציה של סטפילוקוק זהוב על גבי העור הייתה קשורה באופן מובהק לחומרת האקזמה לאורכו של מחקר LEAP, בעוד שבגילאי 12 ו-60 חודשים היא הייתה קשורה להידרדרות עוקבת של האקזמה. קולוניזציה עורית של סטפילוקוק זהוב בכל נקודת זמן קושרה לרמות מוגברות של IgE מסויימים של חלבון ביצי תרנגולת ושל בוטנים, ללא תלות בחומרת האקזמה. משתתפים עם סטפילוקוק זהוב היו בסבירות גבוהה יותר לסבול מאלרגיה עקבית לביצים ואלרגיה לבוטנים בגילאי 60 ו-72 חודשים, ללא תלות בחומרת האקזמה. לכל תשעת משתתפי LEAP (פרט לאחד) שסבלו מאלרגיה לבוטנים (9 משתתפים מתוך 312) הייתה קולוניזציה של סטיפולוקוק זהוב לפחות פעם אחת.

החוקרים הסיקו שסטפילוקוק זהוב, ללא תלות בחומרת האקזמה, קשור לריגוש חיסוני על ידי מזון ולאלרגיה, ומסוגל לפגוע בסבילות למזונות. ממצאים אלה עשויים להוות שיקול חשוב בהתערבויות עתידיות המכוונות להשראה ואחזקה של סבילות למזונות אלרגניים בקרב פעוטות הסובלים מאקזמה.

מקור: 

Tsilochristou, O. et al. (2019). Journal of Allergy and Clinical Immunology. 144(2):494-503  

נושאים קשורים:  סטפילוקוק זהוב,  אלרגיה למזון,  אקזמה,  מחקרים
תגובות