• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

מחקר ב"רבין": תרופה ביולוגית הפחיתה ב-80% התקפי אסתמה

הטיפול הביולוגי הפחית באופן ניכר בהתקפים ובנטילת סטרואידים ושיפר את איכות חיי היומיום של החולים באסתמה מסוג severe eosinophilic

מחקר בהיקף מצומצם ביותר, שנערך במשך שלוש שנים (2019-2016) בבית החולים בילינסון במרכז הרפואי רבין בפתח תקווה, בקרב 61 חולים באסתמה חמורה, בדק את יעילותה של התרופה הביולוגית החדשנית (NUCALA (mepolizumab.

בדיווח על ממצאי המחקר, שלא מומן על ידי יצרנית התרופה ושפורסמו במהדורת ספטמבר של ה-Journal Of Asthma נמסר כי הטיפול הפחית בכ-80% בהתקפים ושיפר את איכות חיי היומיום של החולים בסוג האסתמה המכונה severe eosinophilic asthma.

התרופה שנבחנה במחקר היא נוגדן חד-שבטי (מונוקלוני) המכוון אל מנגנון ה-interleukin 5 - IL-5 שהוא רכיב חשוב בפתופיזיולוגיה של המחלה. המחבר הראשון של דו"ח המחקר היה ד"ר ברק פרצוב וראש הצוות פרופ' מרדכי קרמר.

בישראל, לפי הערכה, כ-500 אלף חולי אסתמה, כאשר כ-50 אלף מהם חולים באסתמה קשה. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות סיפקו הבנה טובה יותר על המנגנונים הביולוגיים והפיזיולוגיים של המחלה, מה גורם להופעתה ומה מביא לכך שהיא מחמירה ונעשית מורכבת וקשה יותר לטיפול. כך נמצא שהגורם המרכזי לכך הם חלבונים אאוזינופילים (eosinophilic). אצל כ-80% מהחולים באסתמה נמצאו רמות גבוהות במיוחד של סוג זה של חלבונים.

דו"ח המחקר הציג נתונים שהושגו בו: בעקבות הטיפול אצל 52 מהחולים שסבלו מאסתמה חמורה וחוו התקפים תכופים, נטילת התרופה הפחיתה בשיעורם של אלה ל-8. 22 מהם הפסיקו נטילה פומית של סטרואידים הודות לתרופה שנוסתה או שהמינון פחת ב-50% ומעלה. לא דווחו אלא מעט תופעות לוואי שליליות.

נושאים קשורים:  אסתמה,  תרופה ביולוגית,  בית החולים "בילינסון",  פרופ' מרדכי קרמר,  חדשות,  מחקר,  תרופה לאסתמה,  ד"ר ברק פרצוב
תגובות