ביופידבק

ביופידבק מבוסס על מציאות מדומה לטיפול בדלקת מפרקים

מטופלים הסובלים ממחלות אוטואימוניות דיווחו על שיפור ברמת הכאב והחרדה שלהם אחרי טיפולי מדיטציה מודרכת וביופידבק נשימתי על פלטפורמה של מציאות מדומה

08.11.2020, 18:12
מערכת מציאות מדומה (צילום: אילוסטרציה)

מחקר ראשון מסוגו העריך את היתכנות השימוש במציאות מדומה בטיפול במקרי ראומטיזם, כפלטפורמה לטיפול באמצעות מדיטציה מודרכת וביופידבק על מנת להפחית כאב כרוני וחרדה אצל מטופלים הסובלים ממלות אוטואימוניות.

עשרים משתתפים השתתפו במחקר במרפאה ראומטולוגית בקליפורניה. המשתתפים היו מבוגרים שאובחנו על ידי רופא כסובלים מהפרעות אוטואימוניות, קיבלו טיפול תרופתי יציב, וציון הכאב שלהם על סולם כאב חזותי Visual Analog Scaleי(VAS)היה לפחות 5 במשך ארבעה ימים לפחות במהלך החודש שלפני הניסוי. המטופלים חולקו אקראית לשתי קבוצות שנבדלו בסדר בו קיבלו את שני טיפולי המציאות המדומה. טיפול אחד היה מדיטציה מודרכת בסביבה של מציאות מדומה, והטיפול השני היה פידבק נשימתי באותה סביבה. מידע על רמת הכאב והחרדה של המטופלים נאסף לפני, במהלך ואחרי שני הטיפולים.

שלוש האבחנות השכיחות ביותר בקרב המשתתפים היו דלקת מפרקים שגרונית, זאבת ופיברומיאלגיה. החולים דיווחו על ירידה משמעותית בציוני הכאב וברמת החרדה לאחר המדיטציה המודרכת והפידבק הנשימתי.

המחקר הדגים שטכנולוגיית מציאות מדומה יכולה להוות פיתרון אפשרי לניהול כאב וחרדה בקרב חולים הסובלים ממחלות ראומטולוגיות. ניסויים נוספים עם חשיפות ומשך טיפול משתנים נדרשים כדי לבסס את האפשרות לשימוש במציאות מדומה כאופציה טיפולית במרפאות ראומטולוגיה.

מקור:

Venuturupalli RS, Chu T, Vicari M, Kumar A, Fortune N, Spielberg B. Virtual Reality-Based Biofeedback and Guided Meditation in Rheumatology: A Pilot Study. ACR Open Rheumatol. 2019 Nov 11;1(10):667-675.

נושאים קשורים:  ביופידבק,  מחלות אוטואימוניות,  דלקת מפרקים,  זאבת,  ראומטיזם,  מחקרים,  פיברומיאלגיה
תגובות