דעות

על רקע הדיווחים: האם החיסון לקורונה מסוכן לסובלים מאלרגיה?

גבר ישראלי בן 49 סבל מתגובה אלרגית קשה כשעה לאחר שהתחסן לקורונה. לאחר שקיבל טיפול תרופתי, מצבו התייצב | האם הסובלים מאלרגיה יכולים להתחסן והאם החיסון בטוח עבורם?

חיסון לקורונה. צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

נגיף הקורונה, הידוע כ-COVID-19, גורם לתחלואה ולתמותה גבוהות בעיקר בקרב אנשים מבוגרים. המחלה פגעה באורח חיינו וביציבות  הכלכלית והחברתית על פני כל הגלובוס. הצורך במיגור המגיפה הביא לאיחוד כוחות רבים שפעלו למען ייצור חיסון אמין ויעיל.

מבין החיסונים הראשונים שאושרו לשימוש נמצא בארץ חיסון של חברת פייזר המושתת על טכנולוגיה חדשה של חיסונים המשתמשת בחומצת גרעין (mRNA) אשר גורמת לביטוי חלק מחלבון של הוירוס (אשר חשוב בתפקוד הוירוס) המוקף במעטפת שומנית ה מיוצבת על ידי פוליאתילן גליקול. תפקיד המעטפת הוא למנוע את פירוק ה-mRNA ולשפר את חדירת החיסון לרקמת השריר.

אדם שסבל בעבר מתגובה חמורה לתרופה הניתנת דרך הווריד או הגיב בצורה קשה למספר תרופות, עליו להתייעץ עם הרופא המטפל ולקבל ייעוץ רפואי נוסף בטרם יתחסן לקורונה

כמו לכל חיסון אחר, גם לחיסוני הקורונה השונים יש תופעות לוואי. במבחני הבטיחות הנוקשים שעברו החברות בדרך לקבלת אישור לחיסון נרשמו מספר תופעות לוואי כאשר מרבית תופעות הלוואי הן קלות ולא מסכנות חיים. תופעות הלוואי הנפוצות שדווחו היו אודם ורגישות באזור ההזרקה, עייפות וחולשה, צמרמורות וכאב קל. כמו כן דווח על תופעות לוואי רב מערכתיות שכללו חום, עייפות, כאבי ראש, כאבי שרירים ומפרקים במהלך 24-48 שעות מקבלת החיסון. יחד עם זאת, החיסון נחשב בטוח למרבית האוכלוסיה.

בשלב הראשוני של מתן החיסון דווח באנגליה על תגובה אנפילקטית בשני מחוסנים אלרגיים אשר טופלה מיידית בצורה טובה. תגובות אלו  גרמו לחשש מקבלת החיסון בקרב אנשים אלרגיים.

נכון להיום, ההנחיות שהוציא האיגוד לאלרגיה ואימונולוגיה מדברות על כך שכלל האנשים שסובלים מאלרגיה למזון, אסתמה ונזלת אלרגית גם יכולים לקבל את החיסון לקורונה ללא חשש. כמו כן ההמלצה היא שגם מי שסובל מתגובות קלות לתרופות הניתנות דרך הפה יכול לקבל חיסון לקורונה.

אדם שסבל בעבר מתגובה חמורה לתרופה הניתנת דרך הווריד או הגיב בצורה קשה למספר תרופות, עליו להתייעץ עם הרופא המטפל ולקבל ייעוץ רפואי נוסף בטרם יתחסן לקורונה. כמו כן, אנשים שידוע להם על רגישות לאחד מהחומרים המרכיבים את החיסון, ובראשם חומר הנקרא "פוליתיאלן גליקול" (polyethylene glycol), או שהגיבו בתגובה סיסטמית למנת החיסון הראשונה, עליהם להיוועץ עם רופא אלרגולוג  האם ניתן לקבל את החיסון או יש להימנע מקבלת החיסון.

יש לציין שגם מי שהגיבו בתגובה אנפילקטית לחיסון הקורונה, עד עתה, טופלו באופן מיידי ויצאו מסכנה

לאחר ייעוץ לפי הצורך, בחלק מהמקרים המטופלים יתבקשו לאחר החיסון להמתין כחצי שעה או זמן ארוך יותר על פי המלצת אלרגולוג במקום רבע שעה מחשש לתגובה אלרגית לחיסון.

התגובה האלרגית עליה שמים דגש ומדברים בהקשר החיסונים היא תגובה מיידית וקשה לתרופה (אנפילקטית). היא מופיעה בדרך כלל תוך שעתיים ממתן תרופה או חיסון. תגובה אנפילקטית היא תגובה רב מערכתית מסכנת חיים המופיעה במהירות ועלולה לגרום למוות כתוצאה מחשיפה לחומר זר. יחד עם זאת, יש לציין שגם מי שהגיבו בתגובה אנפילקטית לחיסון הקורונה, עד עתה, טופלו באופן מיידי ויצאו מסכנה. כאשר החיסון ניתן במרפאה וניתן להגיש עזרה ראשונה, אנו יודעים להתמודד עם תגובות מסוג זה וגם ערוכים לכך בעת מתן החיסונים.

עם זאת, חשוב לזכור שאנשים הסובלים מהאלרגיות הנפוצות, כמו אסתמה, נזלת אלרגית ואלרגיה למזון, מהווים כ-20% מהאוכלוסיה, כך שבמידה שהיתה עבורם סכנה להתחסן, היינו כבר יודעים על זה.

אלרגיות לחומרים נשאפים כמו קרדית אבק הבית, אבקנים של עצים ודשא ושיחים הן האלרגיות השכיחות ביותר בקרב האוכלוסיה והביטוי שלהן הוא נזלת אלרגית או אסתמה. כיום יש דרכי טיפול מגוונות לאלרגיות נפוצות אלו, מטיפולים הניתנים ללא מרשם וביכולתם להקל על הסבל ולשפר את איכות חייו של המטופל, דרך טיפולים מבוססי אנטי-היסטמינים שנחשבים לטיפולים אפקטיביים ומומלצים, ועד לטיפולי אימונולוגיה. חשוב לזכור ולציין שעל אף הסגר וההגבלות, יש להקפיד על הטיפול ולא לתת לתסמיני האלרגיה להחמיר עקב מצב זה.

פרופ' אהרון קסל הוא מומחה לאלרגולוגיה ולאימונולוגיה

נושאים קשורים:  דעות,  אלרגיה,  חיסון לקורונה,  תגובה אלרגית,  פרופ' אהרון קסל,  חדשות,  19-COVID
תגובות