סוכרת

מחלת עורקים פריפריים, רווסקולריזציה של גפיים תחתונות וקטיעות אצל חולי סוכרת

במחקר זה נמצא כי על אף היעדר מחלת עורקים כליליים, מטופלים עם סוכרת נשארו בסיכון מוגבר למחלת עורקים פריפריים, רווסקולריזציה בגפיים תחתונות, וקטיעה בגפיים תחתונות

פודולוגיה, טיפול בכף רגל סוכרתית. אילוסטרציה

מטופלים עם סוכרת נמצאים בסיכון מוגבר לרווסקולריזציה בגפיים תחתונות וקטיעות בשל היותם בסיכון גבוהה יותר לפתח מחלת עורקים פריפריים (PAD) ונוירופתיה פריפרית. ההשפעה של מחלת עורקים כליליים (CAD) על הסיכון הזה אינה ברורה.

החוקרים בחנו את הסיכון ל-PAD, רווסקולריזציה בגפיים תחתונות, וקטיעות אצל חולים סוכרתיים ולא סוכרתיים עם ובלי CAD אצל חולים אשר נבדקו באמצעות אנגיוגרפיה כלילית. תוצאי המחקר אשר נבדקו היו PAD, רווסקולריזציה בגפיים התחתונות, וקטיעות.

תוצאות המחקר הראו כי סך הכל 118,787 מטופלים נכללו במחקר, מתוכם 41,878 (35%) היו ללא סוכרת או CAD.כמו כן, 5,735 (5%) היו עם סוכרת בלבד, 59,47 (50%) היו עם CAD בלבד ו-11,747 (10%) היו עם סוכרת ו- CAD.

חולי סוכרת ללא CAD היו עם סיכון גבוה יותר ל-PAD, רווסקולריזציה בגפיים תחתונות וקטיעות בגפיים התחתונות בהשוואה למטופלים ללא סוכרת או CAD. החוקרים מצאו ש-CAD הייתה קשורה לסיכון גבוה פי 2.5 ו-1.8 ל-PAD וקטיעה, בהתאמה, אצל חולים ללא סוכרת, וקשורה לסיכון מוגבר פי 3.9 ו-5.9 ל-PAD וקטיעה של גפה תחתונה בקרב מטופלים שהיו עם סוכרת.

מסקנת החוקרים הייתה שעל אף היעדר CAD, מטופלים עם סוכרת נשארו בסיכון מוגבר ל-PAD, רווסקולריזציה בגפיים תחתונות וקטיעה בגפיים תחתונות. סוכרת הייתה קשורה יותר לקטיעה בהשוואה ל-CAD, אך CAD החמירה את הסיכון ל-PAD, רווסקולריזציה וקטיעה אצל מטופלים סוכרתיים.

מקור: 

Olesen et. al (2021) BMJ Open Diabetes Research and Care  Doi: 10.1136/bmjdrc-2020-001803

נושאים קשורים:  סוכרת,  מחלת עורקים פריפרית,  מחלת עורקים כליליים,  קטיעת גפיים,  מחקרים
תגובות