מחקרים COVID-19

מחקר: מקור מוטציות הקורונה באנשים עם מערכת חיסונית חלשה

מסקנות מחקר שפורסם ב-Science: "ככל שאנשים עם מערכת חיסונית חלשה יחוסנו מוקדם יותר, כך תקטן הסכנה שהגוף שלהם יהפוך למדגרה למוטציה המסוכנת הבאה של הנגיף"

חולים מקבלים טיפול תרופתי במגיפת הקורונה. צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

מקור הגרסאות השונות של נגיף הקורונה הוא באנשים עם מערכת חיסונית חלשה. אצלם, על פי השערת חוקרים, נוצרים הוריאנטים השונים של הנגיף בעקבות דגירה ממושכת שלו בגוף מוחלש. כך מתאפשרת המשך התפתחותו. הנגיף יכול לשרוד יותר משמונה חודשים בגוף שבו המערכת החיסונית חלשה. כך על פי דיווח שהתפרסם באחרונה ב-Science

הופעת הוריאנט הבריטי בסוף 2020 הפתיעה ואף זעזעה את מערכות הבריאות מבחינות רבות, נמסר באותו דיווח וגם ב"ניו יורק טיימס". "הופעתו איימה לנפץ את התקווה שהציעו החיסונים לשים קץ למגפה העולמית. הוריאנט הבריטי, המידבק יותר מהגרסאות האחרות של הנגיף, הביא לעלייה מהירה במספר הנדבקים שנזקקו לאשפוז בבתי חולים. החוקרים הופתעו שהוא צבר כמות גדולה של מוטציות כמעט בן לילה.

"בדרך כלל", ציינו מחברי הדיווח בכתב העת המדעי, "נגיף הקורונה עובר מוטציות בקצב יציב אך איטי: בממוצע, שתי מוטציות בחודש. אבל הוריאנט הבריטי (B.1.1.7 0) כלל 23 מוטציות שלא היו קיימות בנגיף המקורי, זה שאותר לראשונה בסין. 17 מהן התפתחו בבת אחת, בנקודת זמן לא ידועה, לאחר פיצולו של הוריאנט המקורי מ"אילן היוחסין" הנגיפי.

לפיכך משערים החוקרים כי ההסבר לכך הוא שבשלב מסוים הנגיף הדביק כנראה אדם עם מערכת חיסונית חלשה, מה שאפשר  לו להתפתח במשך כמה חודשים באותו גוף טרם עבר לאנשים אחרים.

ד"ר אדם לורינג, מומחה לנגיפים ורופא למחלות מידבקות באוניברסיטת מישיגן בארה"ב: "אם ההשערה הזאת נכונה, יש לכך השלכות על תכניות החיסונים, במיוחד במדינות שטרם החלו לחסן את אוכלוסייתן. אנשים שהמערכת החיסונית שלהם חלשה, למשל חולי סרטן, צריכים להיות בין המחוסנים הראשונים. ככל שאנשים הנמנים עם קבוצה זו יחוסנו מוקדם יותר, כך תקטן הסכנה שהגוף שלהם יהפוך לאינקובטור, מדגרה בו תיווצר המוטציה המסוכנת הבאה של הנגיף שתתפשט בעולם.

"צריכים לעשות את מירב המאמצים כדי להגן על האוכלוסיה הזאת מאחר שהגוף של אנשים אלה לא מגיב ביעילות לנגיף (ביצירת נוגדנים) וייתכן שהחיסונים לא יעבדו אצלם באופן יעיל. לכן, ייתכן שאנשים אלה יצטרכו לקבל גם קוקטיילים של נוגדנים חד שבטיים".

"בדומה לנגיפים אחרים", ציינו מחברי הדיווח, "נגיף הקורונה מייצר מוטציות בכל פעם שהוא משתכפל. רוב התקלות הגנטיות הללו הן זמניות וחסרות חשיבות. אצל רוב בני האדם, הנגיף פעיל במשך כשבוע ואיננו מספיק לפתח יותר ממוטציה משמעותית אחת, אם בכלל. מוטציות שהופכות את נגיף הקורונה למידבק יותר ומעניקות לו יכולת לחמוק מהמערכת החיסונית הן נדירות מאוד".

ד"ר קתרינה ליתגו, מומחית לביולוגיה אבולוציונית מאוניברסיטת אוקספורד הבריטית, המחברת הראשונה של דו"ח המחקר: "אם הן מופיעות ואם הן מסוגלות לעבור לאנשים אחרים, המוטציות עלולות להתפשט ולגרום נזק רב".

עוד ציינה כי "לאורך חודשים עד שנים, הנגיף יכול לאסוף ולשלב בתוכו יחד כמה מוטציות שכאלו. ניתן לעקוב אחרי התהליך האבולוציוני האיטי הזה בעזרת 'שעון" מולקולרי' המאתר את השינויים שחלים בהתאם לציר הזמן. אבל בגוף של אדם עם מערכת חיסונית חלשה, משך התפתחות המוטציות יכול להיות מואץ מאוד. מחקרים הוכיחו שהנגיף יכול לשרוד יותר משמונה חודשים בגוף של חלק מהאנשים שמערכת החיסונית שלהם חלשה - מה שמאפשר לו הרבה זמן להתפתח.

חוקר נוסף, וינסנט מונסטר, מומחה לנגיפים במכון הלאומי האמריקאי לאלרגיות ומחלות מידבקות במכוני הבריאות של ארה"ב (NIH), אמר: "אם נבדוק בכמה נקודות זמן במשך התקופה שבה אדם מוגדר חולה פעיל ונבדוק את אוכלוסיית הנגיף בגוף החולה, נמצא בכל פעם וריאנטים שונים שצצים ונעלמים בקצב תחלופה גדול".

ד"ר ליתגו הוסיפה: "אם אדם אחר נדבק בוריאנט כזה הכולל מוטציות משמעותיות, הוא עלול להתפשט במהירות באוכלוסיה וייראה כאילו הגיע משום מקום. כך קרה עם הוריאנט הבריטי וייתכן שגם עם הוריאנטים שאותרו בדרום אפריקה ובברזיל. הגיוני להניח כי גרסאות אלה של הנגיף הגיעו מאנשים שהיו נשאים במשך זמן רב. רק הורדת שיעורי ההדבקה בקרב אנשים עם מערכת חיסונית חלשה יהיה ניתן להקטין את הסיכון של הופעת וריאנטים חדשים".

יש להדגיש כי תחת ההגדרה "מערכת חיסונית חלשה" נכללים חולים במגוון רחב של מחלות, כולל סוכרת, דלקת מפרקים שגרונית, לוקמיה ולימפומה. אלא שהמומחים חלוקים בדעתם אילו מחלות עלולות לגרום להופעת וריאנטים של נגיף הקורונה. יש הסבורים שיש לכלול גם קשישים ואנשים שנוטלים תרופות המדכאות את המערכת החיסונית וכל מי שגופו לא מייצר נוגדנים יעילים.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  19-COVID,  המוטציה בריטית,  וריאנטים,  מערכת החיסון,  חדשות,  מחקרים
תגובות