חדשות

פרס כדר למצוינות מחקרית יוענק לפרופ' רז סומך מ"שיבא"

פרופ' סומך, מנהל מחלקת ילדים בבית החולים ספרא, הוא חלוץ תכנית הסיקור ליילודים לחסר חיסוני חמור בישראל | הפרס בסך 100 אלף דולר יוענק השנה לראשונה מטעם המרכז הרפואי שיבא

פרופ' רז סומך, מנהל מחלקת ילדים א' בבית החולים ספרא לילדים. צילום: דוברות "שיבא"

פרופ' רז סומך, מנהל מחלקת ילדים א' בבית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא, מומחה במחלות מולדות של מערכת החיסון ורופא-חוקר, הוא הזוכה בפרס כדר למצוינות מחקרית, שיוענק השנה לראשונה מטעם המרכז הרפואי.

הפרס בסך 100,000 דולר יוענק לפרופ' סומך על ידי רשות המחקר ב"שיבא" ו"קרן נעמי" ע"ש ד"ר נעמי פרוור-כדר במסגרת יום המחקר, שיתקיים בשבוע הבא (14 באוקטובר) במרכז הרפואי.

פרס כדר ניתן לפרופ' סומך על תרומתו והישגיו יוצאי הדופן הן ברפואה קלינית והן במחקר בסיסי ותרגומי. פרופ' סומך הוא פרופ' מן המניין באוניברסיטת תל אביב, מנהל מחלקה לרפואת ילדים ומנהל המרפאה לאימונולוגיה ילדים והמעבדה לחקר מחלות מולדות של מערכת החיסון ב"שיבא". מרכז האימונולוגיה שהוא עומד בראשו משויך ל-Jeffrey Modell Foundation - JMF, קרן בינלאומית המאגדת מרכזי מצוינות קליניים ומחקריים בעולם בתחום של מחלות מולדות של מערכת החיסון.

בנימוקי חברי ועדת הפרס – פרופ' אהרון צ'חנובר, פרופ' רבקה כרמי, פרופ' רות ארנון, פרופ' ארנון אפק, פרופ' אהוד גרוסמן, פרופ' גדעון רכבי ופרופ' דרור חרץ – צוין כי "פרופ' סומך היה חלוץ תכנית הסיקור ליילודים לחסר חיסוני חמור בישראל, שמטרתה לזהות תינוקות עם מערכת חיסונית לקויה מיד לאחר הלידה על מנת לטפל בהם באופן מיידי על ידי השתלת תאי גזע ולמנוע תחלואה ותמותה. תכנית לאומית זו זוכה להכרה עולמית ומיושמת במדינות רבות".

עוד צוין כי מחקריו פורצי הדרך של פרופ' סומך "מתחילים באבחון ליד המיטה של ​​תסמונות חסר חיסוני מולדות חדשות, ועד איתור הפגמים הגנומיים והמולקולריים הגורמים לפגיעה במערכת החיסונית של החולה. תוך שימוש במתודולוגיות גנטיות מתקדמות ובאימונולוגיה מולקולרית חדשנית, זיהה פרופ' סומך מחלות חדשות רבות של המערכת החיסונית, אפיין את הפגמים המולקולריים והאימונולוגיים בבסיס מחלות אלו ויישם גישות טיפוליות מותאמות לחולים על בסיס ההבנה הגנטית של מחלתם. תגליותיו סייעו לפענח מנגנונים בסיסיים רבים בפעילות מערכת החיסון ופורסמו בכתבי העת המדעיים והרפואיים היוקרתיים ביותר".

חברי ועדת הפרס ציינו עוד כי "פרופ' סומך הוא דוגמה יוצאת דופן לרופא מסור בעל ידע נרחב, הדואג ללא הרף למטופלים ומשלב יכולת קלינית מצוינת עם מחקר בסיסי ותרגומי חדשני. לכן הוא נבחר לקבל את פרס משפחת כדר היוקרתי".

פרופ' רז סומך מסר: "נפלה בחלקי זכות גדולה להיות ראוי על ידי הוועדה המכובדת לקבל את הפרס על חלקי באבחון, הבנה וטיפול בחולים עם מחלות מולדות של מערכת החיסון. אני אסיר תודה ונבוך. אני חלק ממערכת שלמה, ליד מיטת החולה וליד שולחן המעבדה, הפועלת ללא לאות למען רפואה מצטיינת, שואפת למחקר חדשני ורואה ברכה בלימוד דור העתיד של הרופאים במדינת ישראל.

"נולדתי ב'שיבא' לפני אי אילו שנים ו'שיבא' הוא בית עבורי. אני נרגש לקבל את הפרס היוקרתי ומבקש להודות למשפחת כדר, למשפחתי וגם באופן אישי למורי ורבי פרופ' צבי שפירר, המגדלור שלנו".

ד"ר נעמי כדר ז"ל, ההשראה והכוח המניע מאחורי "קרן נעמי", היתה מחנכת וחוקרת. במטרה לקדם מצוינות במחקר, החליטה הקרן לציין השנה את הישגיו המחקריים של חוקר אחד מהמרכז הרפואי שיבא ולהעניק לו פרס בסך 100,000 דולר – 10,000 דולר לחוקר ו-90,000 דולר לטובת מחקר עתידי בהובלתו.

פרס כדר, המוענק לראשונה השנה על ידי "שיבא", הוא השלישי בגודלו בישראל אחרי פרס דן דוד, העומד על 300,000 דולר לכל אחד ממספר זוכים באותו מחזור; ופרס וולף, שבמסגרתו מוענק סכום בסך 100,000 דולר לכל אחד ממספר זוכים באותה שנה.

נושאים קשורים:  פרופ' רז סומך,  פרס כדר,  שיבא,  מחקר רפואי,  חדשות
תגובות
11.10.2021, 09:59

ברכות חמות לרז- גם רופא, גם חוקר, גם בנאדם

11.10.2021, 23:31

ברכות!