חדשות

מחקר חדש קבע: החיסון לשפעת הוא אמצעי הגנה חשוב לחולי לב

חוקרים אמריקאים קוראים לציבור חולי הלב להתחסן בהקדם בחיסון העונתי ולמנוע החמרה במצבם - חולי לב שאינם מחוסנים נגד שפעת נמצאים כדי פי שישה בסיכון להתקף לב שבוע לאחר שנדבקו בנגיף

חיסון. צילום שאטרסטוק

דו"ח שבועי של המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות המנטר את התחלואה הנשימתית בישראל, הדגיש בשבוע שעבר (נכון עד ל-9 באוקטובר) כי אובחנו כבר עשרה חולי שפעת מזן A בישראל מאז סוף הקיץ הנוכחי. בדו"ח צוין שכבר עתה ניכרת עלייה בפניות למרפאות הקהילה בשל זיהום בדרכי הנשימה העליונות, אבל במה שמכונה "תחלואה דמוית שפעת" עדיין מדובר בשיעור נמוך של מקרים וזאת בדומה למה שמתרחש בדרך כלל בישראל בין העונות (במעבר מהקיץ לתחילת החורף).

עוד לפי הדו"ח לא נראה שינוי לעומת שבוע קודם בהיקף הביקורים בשל דלקת ריאות במיון ילדים ובפניות למרפאות הקהילה (בעיקר של "כללית" ו"מכבי" המשמשות "מרפאות זקיף" לצורך הניטור). עם זאת, שיעור הביקורים במיון ילדים של בני שנתיים ומטה עקב ברונכיוליטיס הוא גבוה יחסית. יש עלייה בתפוסת מיטות אשפוז במחלקות ילדים ובמחלקות הפנימיות, אף על פי שבהשוואה לשיעור תפוסה ממוצע רב-עונתי עדיין השיעור נמוך. נתונים אלה פורסמו גם על רקע האצת מבצע חיסוני השפעת העונתית שעדיין מדשדש.

בתוך כך, פורסמו עתה בכתב העת Journal of the American Heart Association ממצאי מחקר חדש שמצאו "קשר מפתיע בין מחלת שפעת לבין מחלת לב". החוקרים טוענים כי כל מי שמוגדר כחולה לב או עם גורמי סיכון להתקף לב או שבץ צריך לדעת שבמקרה של שפעת יש עלייה מובהקת לאירוע קרדיאלי חמור ואף פטאלי. לכן, חיסון לשפעת מביא להפחתה מובהקת בסיכון גם כאשר המחוסן נדבק בנגיף השפעת.

החוקרים ציינו שבארה"ב יש שיעור נמוך להתחסנות נגד שפעת בקרב אנשים עם מחלות לב, וזאת למרות שהמחלה הנשימתית גוררת שיעורים גבוהים של מקרי מוות וסיבוכים אחרים. לפי המחקר, שיעור ההתחסנות לשפעת של בגירים אמריקאים מתחת לגיל 65 החולים במחלות לב הוא פחות מ-5% וזאת בהשוואה לבני 65 ומעלה עם מחלת לב ששיעור ההתחסנות לשפעת אצלם כ-80%. עם זאת, החיסון לשפעת תורם להפחתה בסיכון לאירוע לב גם בבני 65 ומטה, כך לפי המחקר שבוצע בבית החולים המתודיסטי ביוסטון, טקסס.

מניתוח נתוני המחקר עלה כי מבין 336 אלף אשפוזים בבתי חולים בארה"ב בגלל שפעת – 11.5% מהם חוו אירוע לב חמור בהיותם לא מחוסנים לשפעת. מחברי המחקר הדגישו: "נראה כי צעירים עדיין לא קלטו עד כמה הם נמצאים בסיכון גבוה עקב אי התחסנות עונתית לשפעת. זה מצב מסוכן במיוחד למי שנחשב לפגיע ורגיש למחלת לב כאשר אם יחלה בשפעת, היא עלולה להוביל לשורה ארוכה של סיבוכים במחלת הלב המקורית שלהם". במילים אחרות: חיסון לשפעת תורם במידה מובהקת להפחתה בהחמרה במצבם של חולי לב.

עורכי המחקר מצאו גם שיש עלייה במקרי המוות ממחלות קרדיווסקולריות ואפידמיות באותו מועד של השנה. חולי לב לא מחוסני שפעת נמצאים כדי פי שישה בסיכון להתקף לב שבוע לאחר שנדבקו בנגיף השפעת וזאת לעומת כל נקודת זמן אחרת של השנה, בין שהיא שנה קודמת או לאחריה, מעת ההידבקות בזיהום.

במחקר אחר שבחן ממצאי מעבדה לגבי 90 אלף מקרי הידבקות בשפעת, נמצא שיעור זהה וגבוה (11.7%) של אירוע קרדיווסקולרי אקוטי. כאמור, כל אלה הם אנשים שלא חוסנו לשפעת. אחד מכל שמונה שאושפז בבית חולים עקב שפעת והיה גם חולה לב חווה אירוע לבבי ו-31% מהם הזדקקו לטיפול נמרץ. 7% מאלה מתו.

הערכה כיום היא שלמרות המוטציות שעוברים זני נגיף השפעת מדי שנה או תקופה, בממוצע החיסון מונע 40% מהתחלואה עצמה. אף על פי שבהשוואה ליעילות חיסוני mRNA כנגד נגיף הקורונה שיעור זה נראה נמוך, מתברר שהוא יעיל במידה מספקת-מובהקת לצורך הפחתה בסיכון למחלה קשה/ חמורה בקרב רוב בני האדם.

בגירים שחוסנו לשפעת נמצאו בשיעור נמוך של 37% לאשפוז בגלל שפעת וב-82% פחות להגעה לטיפול נמרץ. בקרב אלה שאושפזו עקב שפעת – הסיכון לטיפול נמרץ הוא פחות מ-59%. מחוסני שפעת שהגיעו לטיפול נמרץ נמצאים ביחידה זאת ארבעה ימים פחות מלא מחוסנים.

חיסון נקשר לכן לסיכון נמוך לאירוע לבבי – 2.9% לעומת 4.7% בקרב לא מחוסני שפעת שנדבקו. בקרב אנשים שמוגדרים כמצויים מלכתחילה בסיכון גבוה למחלת לב פעילה – החיסון לשפעת נקשר לתוצאה הרבה יותר טובה של הטיפול שיקבלו. בין השאר מומלץ עתה עבור אנשים שמגיעים לבית חולים ואשפוז עקב תסמונת לבבית אקוטית להתחסן גם לשפעת במהלך האשפוז או לקראת שחרורם כחלק מתהליך השיקום לצורך הטבה במצבם. בקרב מתחסנים לשפעת יש פחות אירועי לב בתכיפות לעומת לא מחוסני שפעת שהם גם חולי לב (שיעור של 9.5% לעומת 19% בהתאמה).

עורכי המחקר ממליצים על קבלת החיסון לשפעת  עונתית "כמה שיותר מוקדם" – לשם הגנה טובה יותר "משום שאינך יודע מתי תחל התפשטות נגיף השפעת באזור מגוריך ובמקומות שבהם אתה שוהה".

נושאים קשורים:  שפעת,  חולי לב,  התקף לב,  חיסון נגד שפעת,  חדשות,  חיסונים
תגובות