מחקרים

אימונותרפיה תת-עורית לאלרגיה ודופילומאב נסבלים בריניטיס אלרגית

הוספת דופילומאב לטיפול עם אימונותרפיה תת-עורית מביאה לעלייה בסבילות לטיפול

אימונותרפיה במתן תת-עורי הוכחה בעבר כטיפול יעיל נגד אלרגנים של ריניטיס עונתית אלרגית במטופלים שלא הגיבו למתן סטרואידים תוך-אפי, אנטיהיסטמיניים או שניהם, אך בעלי סיכון לאלרגיה סיסטמית. דופילומאב חוסמת את האזור המשותף לרצפטור של IL-4 ו-IL-13, המהווים גורמי מפתח בדלקת מסוג 2 במחלות רבות. מטרת המחקר הייתה להעריך את היעילות והבטיחות של מתן אימונותרפיה תת-עורית ודופילומאב, לעומת מתן אימונותרפיה תת-עורית בלבד.

ניסוי קליני זה היה ניסוי פאזה 2a, רב-מרכזי בעל סמיות כפולה, עם קבוצות מקבילות כאשר שימוש באינבו הוגדר כזרוע הביקורת. במסגרת המחקר נכללו 103 מבוגרים ריניטיס עונתית אלרגית בעקבות אבקת דשא, אשר הוקצו ביחס של 1:1:1:1 לקבלת טיפול עם אימונותרפיה תת-עורית, דופילומאב (300 מ"ג אחת לשבועיים), אימונותרפיה תת-עורית ודופילומאב או אינבו. טיפול עם אימונותרפיה תת-עורית ניתן תחילה בפרוטוקול ראשון של התחלת טיפול במשך 8 שבועות, ולאחר מכן 8 שבועות נוספים של טיפול אחזקתי. התוצא הראשי שנמדד היה השינוי מתחילת הטיפול בשטח תחת העקומה של ציון ה-total nasal symptom  (TNSS) 0-1 שעות לאחר אתגר של אלרגן נזאלי עם רכז דשא טימותי בשבוע 17.

תוצאות המחקר הדגימו כי פרופורציה גדולה יותר של מטופלים בקבוצה שטופלה עם דופילומאב בנוסף לאימונותרפיה (61.5%) השיגה מינון אחזקתי בהשוואה לטיפול עם אימונותרפיה בלבד (46.2%). זאת על אף שטיפול עם אימונותרפיה תת-עורית ודופילומאב לא הביא לשיפור משמעותי בשטח תחת העקומה ב-TNSS, לאחר אתגר החשיפה לאלרגן, בשבוע 17 לעומת טיפול עם אימונותרפיה תת-עורית בלבד (ממוצע הריבועים הפחותים – 56.76% בהשוואה ל-52.03%). לעומת זאת, פרופורציה נמוכה יותר של מטופלים עם דופילומאב ואימונותרפיה תת-עורית (7.7%) הזדקקה לטיפול מציל עם אפינפרין לעומת אימונותרפיה בלבד (19.2%). עוד נמצא כי היו פחות הפסקות טיפולים, באופן מובהק, בקבוצה שטופלה עם דופילומאב  בנוסף לטיפול האימונותרפי בהשוואה לטיפול האימונותרפי בלבד (2 משתתפים [7.7%] לעומת 8 משתתפים [30.8%] ; p=0.0216). רוב הפסקות הטיפול האימונותרפי היו בעקבות חוסר סבילות לטיפול, זאת בהשוואה לאפס הפסקות טיפול בזרוע שטופלה עם דופילומאב בנוסף לאימונותרפיה תת-עורית.

מחקר זה מצא כי במטופלים עם ריניטיס עונתית אלרגית, 16 שבועות של טיפול עם דופילומאב ואימונותרפיה תת-עורית יכול להביא לשיפור בסבילות לטיפול האימונותרפי. עם זאת, לא נמצא שיפור בתסמינים הנזאליים לאחר אתגר חשיפה לאלרגן בהוספת דופילומאב.

מקור: 

Corren J. et al. Journal of Asthma and Allergy (2021). https://dx.doi.org/10.2147%2FJAA.S318892

נושאים קשורים:  מחקרים,  דופילומאב,  ריניטיס אלרגית,  אימונותרפיה
תגובות
אנונימי/ת
06.12.2021, 16:47

לפי המאמר בקבוצה על טיפול חיסוני ללא DUPILUMAB נזקקו 19.2% לאדרנלין עקב תגובה סיסטמית ... 19% ???? 1 מכול 5 הגיב כללי ? זו סטטיסטיקה הזוייה ללא כול התאמה למקובל בספרות ! נכון שמדובר על משטר זריקות מזורז ( CLUSTER ) אך עדיין עם סטטיסטיקה כזו היתי ממליץ למטופלים לא להתקרב לאותם מרפאות ! דרך אגב גם ה7.7% זה ממש יותר מידי