מחקרים

האם ישנה רגישות גנטית לתסמונת MIS-C לאחר הדבקה בקורונה?

חוקרים זיהו מספר גנים המעורבים בהיארעות של תסמונת MIS-C בקרב ילדים שחלו בקורונה, ללא בעיות בריאותיות נוספות

ריצוף גנטי, דנ"א, מוטציות (צילום: אילוסטרציה)

תסמונת דלקתית רב-מערכתית בילדים (MIS-C) הינה סיבוך של זיהום בנגיף הקורונה (SARS-CoV-2) בקרב ילדים, המתאפיין בדלקת מרובת איברים ובפגיעה בתפקוד הלבבי. התסמונת מופיעה בעיקר בקרב ילדים שהינם בריאים מכל בחינה אחרת. במחקרים קודמים דיווחו החוקרים על חסר (haploinsufficiency) של חלבון ה-SOCS1, דכאן המשמש לבקרה שלילית של אינטרפרונים מסוג I ו-II, כגורם סיכון גנטי ל-MIS-C.

מחקר עוקבה שפורסם בכתב העת The Journal of Allergy and Clinical Immunology נערך במטרה לזהות מנגנונים גנטיים נוספים העומדים בבסיס הרגישות לתסמונת ה-MIS-C הקשורה לנגיף הקורונה.

במסגרת המחקר, שנערך במרכז יחיד, ביצעו החוקרים ריצוף אקסום מלא (WES) לילדים שחלו ב-MIS-C. ההשפעה של הווריאנטים החשודים נבדקה בעזרת בדיקה של תאי מונונוקלאריים מהדם ההיקפי (PBMC), מדגימות שנלקחו 7 חודשים או יותר לאחר ההחלמה.

במחקר נכללו 18 ילדים עם MIS-C (גיל חציוני = 8 שנים, טווח בין רבעוני = 5-12.25 שנים), כאשר 89% מהנבדקים לא סבלו מבעיות בריאותיות מלבד השמנת יתר. החוקרים מצאו אצל שני בנים ללא היסטוריית זיהומים חריגה פגמים המיזיגוטיים בגן XIAP, שמקודד חלבון מעכב אפופטוזיס הנמצא בתאחיזה לכרומוזום X. בנוסף, זוהו אצל בנים אלה פגמים בגן CYBB, המקודד ליחידת הביטא של ציטוכרום b-245.

יחד עם חסר ה-SOCS1 שדווח בעבר, זיהו הגיעו החוקרים לאבחנה גנטית ב-3 מתוך 18 מהמטופלים שהשתתפו במחקר (17%).

בניגוד לחולים שסבלו ממחלת קורונה (COVID-19) בדרגת חומרה קלה, חולים עם פגמים ב-SOCS1,יXIAP או CYBB היו בעלי טרנסקריפטום דלקתי של מתאי מערכת החיסון, עם העשרה של גנים המתבטאים באופן דיפרנציאלי במסלולים הנמצאים במורד הזרם של IL-18,יoncostatin M ו-NFκB, גם לאחר ההתאוששות.

לסיכום, למרות נדירותן של הפרעות דלקתיות באוכלוסייה הכללית, קבוצת המחקר שכללה ילדים שסבלו מ-MIS-C הייתה עשירה ברגישות מונוגנית לדלקת. תוצאות המחקר תומכות בשימוש בריצוף NGS לבדיקת ילדים בריאים באופן כללי שחלו ב-MIS-C.

מקור: 

Chou, J et al. The Journal of Allergy and Clinical Immunology. 2021 Sep;148(3):732-738.e1. doi: 10.1016/j.jaci.2021.06.024

נושאים קשורים:  מחקרים,  תסמונת דלקתית רב-מערכתית,  קורונה,  רגישות גנטית
תגובות