מחקרים

האם רמת האדלימומאב בדם בקרב חולי IBD יכולה לנבא הפוגה קלינית?

חוקרים מצאו כי רמת הסף המיטבית של אדלימומאב בשבוע 2 עומדת על 11.9 מיקרוגרם/מיליליטר, וכי מטופלים עם רמת תרופה גבוהה מהסף הם בעלי סיכוי גבוה יותר להפוגה קלינית בשבוע 12

מחלות מעי, דלקת (צילום: אילוסטרציה)

התועלת שבניטור פעיל של רמתן של תרופות המבוססות על TNF אינה ברורה. מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Gastroenterology נערך במטרה לקבוע אם הרמה בשפל של אדלימומאב בסרום בשבוע השני לטיפול בקרב חולים עם מחלת מעי דלקתית (IBD) עשוי לסייע בחיזוי של תוצאים קליניים.

במסגרת המחקר בוצע ניתוח רטרוספקטיבי של 46 חולי IBD עוקבים עם רמת שפל זמינה של אדלימומאב בסרום בשבוע השני לטיפול. לצורך קביעת רמת סף מיטבית של התרופה בסרום, ביצעו החוקרים ניתוח של עקומת ROC.

חולים עם רמות מעל הסף עברו השוואה בה נבחן תוצא עיקרי של הפוגה קלינית (CR) בשבוע 12, ותוצא משני של ריפוי אנדוסקופי קצר טווח. לצורך הערכת הקשר בין רמת אדלימומאב בשבוע 2 להפוגה הקלינית, עשו החוקרים שימוש בניתוח רגרסיה לוגיסטית רבת-משתנים.

בניתוח עקומת ה-ROC נמצאה רמת אדלימומאב מיטבית שעמדה על 11.9 מיקרוגרם/מיליליטר בשבוע 2, בהתבסס על השטח מתחת לעקומה (AUC). חולים עם רמות אדלימומאב הגבוהות מהרמה המיטבית בשבוע 2, היו בעלי סיכויים גבוהים יותר לתגובה קלינית בשבוע 12 בהשוואה למטופלים עם רמות הנמצאות מתחת או בשווה לרמת הסף (יחס סיכויים [OR]=3.34, רווח בר-סמך 95%: 1.01-12.11, P=0.04). לא נמצא קשר מובהק בין משתנים אחרים ובין התוצא העיקרי.

שיעור הריפוי האנדוסקופי לטווח קצר היה גבוה יותר מבחינה מספרית בקרב חולים עם רמות מעל הסף המיטבי בשבוע 2, אך ללא מובהקות סטטיסטית (71.4% לעומת 28.5%, P=0.11).

לסיכום, רמת האדלימומאב בסרום בשבוע 2 יכולות לשמש כגורם מנבא להפוגה קלינית בטווח הקצר. יש מקום למחקר נוסף, שיבחן האם חולים עם רמת אדלימומאב השווה או נמוכה מ-11.9  מיקרוגרם/מיליליטר בשבוע 2, עשויים להרוויח מאופטימיזציה מוקדמת של המינון.

מקור:

Buffone, E et al. Journal of Clinical Gastroenterology. 2021 Nov 10. doi: 10.1097/MCG.0000000000001636

נושאים קשורים:  מחקרים,  מחלת מעי דלקתית,  IBD,  הפוגה,  אדאלימומאב
תגובות