COVID-19 בישראל

חשש: עלייה בתחלואת הקורונה אחרי פורים - חובת המסיכות תימשך

לנוכח העלייה האיטית בתחלואת הקורונה, תימשך פעילות פרויקט "מגן אבות ואמהות", תורחב פריסת מסנני האוויר בכיתות הלימוד וייבדק מלאי החיסונים והתרופות לקראת אפשרות של הופעת זן קורונה קשה

עטיית מסיכות. צילום ארכיון: יוסי זליגר/ פלאש 90

בתום דיון שקיים אתמול (ד') ראש הממשלה עם מומחי הבריאות וגורמי המקצוע השונים, הוחלט לנוכח העלייה האיטית בתחלואה ובמקדם ההדבקה, כי חובת עטיית המסיכות בחללים סגורים תימשך ותיבחן מחדש לקראת חג הפסח.

בנוסף הוחלט על המשך פעילות פרויקט "מגן אבות ואמהות" לשמירה על האוכלוסיות המבוגרות, האצה והרחבה של פריסת מסנני האוויר HEPA בכיתות הלימוד במערכת החינוך, וידוא מצב מלאי החיסונים והתרופות לקראת אפשרות של הופעת זן קורונה קשה, אם יתגלה, ועל המשך מאמצי ההסברה לעידוד השלמת שלוש מנות חיסון בקרב אוכלוסיות שטרם עשו זאת.

בדיון הוצגו נתוני התחלואה בארץ ובעולם, בעיקר במוקדי ההתפרצות המחודשת בסין ובהונג קונג. הוצג המידע הקיים בשלב זה על זן ה-BA2 ועל הזן המשולב דלתאקרון (האומיקרון וה-BA2).

בדיון השתתפו גם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס, פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא, המשנה לראש המל"ל איתן בן דוד, מפקד פיקוד העורף האלוף אורי גורדין, הממונה על ההתגוננות במשרד הביטחון וגורמי מקצוע נוספים.

לפי דו"ח משרד הבריאות מהבוקר מקדם ההדבקה עלה ל-0.95, אובחנו אתמול 6,738 מאומתים חדשים, במצב פעיל עכשווי נמצאים 40,096 כאשר 39,674 מהם במצב קל. בבתי החולים מאושפזים 765, מהם 332 במצב קשה, 149 מונשמים. מתחילת המגיפה במארס 2020 מתו בישראל 10,405 מהחולים.

נוכח תמונת המצב מהימים האחרונים סבורים המומחים כי ייתכן שמגמת העלייה בתחלואה תימשך ואף תתחזק לאחר פורים. עם זאת להערכתם, אין זה גל חדש אלא עלייה המתרחשת בעקבות הסרת ההגבלות, ובין היתר משום שרבים בציבור אינם מקפידים כיום על עטיית מסיכות בחלל סגור ועל מרחק.

מרכז הצט"מ, ד"ר טל ברוש, מנהל היחידה למחלות זיהומית ב"אסותא-אשדוד", העריך בדיון ש"אכן ישנה עלייה מסוימת בתחלואה אבל לא ברור אם יש קשר להסרת מגבלות או התפשטות הוריאנט המשולב אומיקרון ו-BA2 ולכן אנשים בסיכון גבוה צריכים להיות מחוסנים ברמה הכי טובה - וכרגע מדובר בארבע מנות".

בדיון הוצגו, בין השאר, הנתונים הבאים: ב-6 במארס דווח על 41 חולים קשים חדשים באותה יממה, ועד 11 במארס נרשמה בנתון זה ירידה עד 13 מקרים, אבל שלשום, 15 במארס, שוב היו 20 מקרים שהגיעו לאשפוז. ב-6 במארס היו 7,756 מאומתים חדשים באותה יממה, אולם לאחר מכן ועד 12 במארס נרשמה ירידה עד 3,966 ב-12 במארס, אלא שבתוך שלושה הימים הבאים, עד 15 במארס, שוב זינק מספרם ל-6,332.

לפי נתוני משרד הבריאות, 246 מהחולים במצב קשה הם בני יותר מ-60. הסיכוי לפתח מחלה קשה בקרב לא מחוסנים גבוה פי 9 מאשר בקרב מחוסנים בגילים אלה ופי מעט יותר מ-2 בקרב בני פחות מ-60.

עיקר התחלואה הנוכחית בגילאים המבוגרים

גם דו"ח מרכז המידע הלאומי למאבק במגיפה, המשותף לאמ"ן ולמשרד הבריאות, מעריך הבוקר (ה') כי הירידה הכללית בתחלואה אכן נבלמה ואם מקדם ההדבקה ימשיך לעלות בקצב דומה בימים הקרובים, הוא עשוי לעבור את הערך 1 כבר בשבוע הבא ובכך יצביע על חידוש התפשטות המגיפה. עיקר התחלואה מזוהה בגילאים המבוגרים, בהשוואה לגודלה היחסי של קבוצה זאת באוכלוסיה. ככל הנראה כיוון שבדיקות מוסדיות (אנטיגן מפוקח ו-PCR) מבוצעות בקבוצות גיל אלו באופן נרחב יחסית.

"להערכתנו, סביר כי גם בגילאי החינוך קיימת תחלואה בהיקף רחב, אולם היא מאופיינת בתת דיווח בשל הירידה במספר הבדיקות המוסדיות המבוצעות באוכלוסיה זו", צוין בדו"ח.

בשלב זה עדיין לא ברור במדויק מה גורם להאטה בקצב הירידה בתחלואה. נראה כי שלושה גורמים מרכזיים תורמים לכך, וזאת בדומה למדינות אחרות בעולם: העובדה שהווריאנט 2.BA המידבק יותר מאומיקרון נעשה לדומיננטי בישראל מאז כשבועיים; דעיכת ההגנה החיסונית והמוגנות של מחוסנים (גם חדשים) מפני הידבקות, ופיחות משמעותי בזהירות ובהקפדה בציבור להנחיות בדבר שימוש במסיכות והצורך להמשיך בריחוק חברתי גם עתה. כל זאת לצד הסרה הדרגתית של מגבלות ההתקהלות.

נושאים קשורים:  פרופ' נחמן אש,  ד"ר שרון אלרעי פרייס,  קורונה,  עטיית מסיכות,  דלתאקרון,  חדשות,  19-COVID,  פורים
תגובות
אנונימי/ת
18.03.2022, 10:50

המשפט הכי חשוב בכתבה זו בפרט ובתקופת הקורונה בכלל הוא : "בשלב זה עדיין לא ברור במדויק"...

אנונימי/ת
18.03.2022, 17:36

יש עליה למרות המסכות (בדגש על למרות) אז איך המשך מסכות עוזר??? המסכות מיותרות ואין אף ראיה שהן מועילות במניעה!
ד״א בכל ישיבות הממשלה ומשרד הבריאות שההחלטות האלו נלקחות בהן, אף אחד לא עוטה מסכה. העיקר מכריחים את הציבור.
מזל שהציבור ימשיך להכתיב את הקצב ולא הפוך

19.03.2022, 08:44

אינני מבינה מדוע נמשכת המדיניות שכל מגמתה אינה אלא דיכוי ו״חינוך לצייתנות״.

ד״ר אפי בילבסקי מבית החולים שניידר פנה אל ההורים, באומץ וביושר, בקריאה ומסקנה מרגיעה לנוכח הניסיון שהצטבר בבית החולים לילדים, שניידר.

פורים חלף והגיע הזמן להסיר מסיכות!!!

מדוע רק רופאים בודדים מתוך מערכת כה גדולה, מביאים לפני הציבור את דעתם המקצועית, ללא משוא פנים!?

מדיניות ההפחדה היא פשע שהשלכותיו רבות וכל הרופאים ששכחו את שבועתם והם מתעלמים מחוקי נירנברג - יצטרכו לתת את הדין על הנזק הרב ששיתוף הפעולה שלהם גרם.

כן… גם שתיקה היא שיתוף פעולה!!!

19.03.2022, 08:47

תיקון:
פרופ׳ אפי בילבסקי

אנונימי/ת
19.03.2022, 22:20

גברת אולי תסתמי כבר? אם ילד אחד יידבק זה יהיה על מצפונך.

אנונימי/ת
20.03.2022, 02:48

באמת הגזמת... חוקי נירנברג... שתיקה היא שיתוף פעולה... מטורללת על כל הראש, אללה יוסתור

21.03.2022, 20:38

עטיית מסכה כן עוזרת ולא פולשנית. יש דברים הרבה יותר עקרוניים לדון בהם.