חדשות

האם שיטת חישוב של ביטוח לאומי פוגעת בזכויות חולי סרטן עור?

סרטן העור הוכר כמחלת מקצוע כתוצאה מחשיפה תעסוקתית לשמש, אך המוסד לביטוח לאומי מפצל את הפגיעה בעור לתת פגיעות נפרדות, מה שעלול להוביל להכרה באחוזי נכות נמוכים

נגעים בעור, סרטן העור. אילוסטרציה

בכל חודש, מאובחנים בישראל כאלף חולים חדשים עם סרטן עור, חלקם כתוצאה מעבודה רבת שנים בחשיפה לשמש ובהם שוטרים, נהגים, גננים וטכנאים. יותר ממחצית המאובחנים הם גברים אחרי גיל 60. בשנת 2020 נפטרו 192 חולים מסרטן עור חודרני.

ועדת הבריאות דנה אתמול (ב') במעמדם ובטיפול בחולי סרטן העור בעקבות בקשתה חה"כ טטיאנה מזרסקי (יש עתיד) שטענה כי הביטוח הלאומי מונע מחולים לקבל פיצוי עבור מחלתם בשל שיטת חישוב המפצלת את העור לאיברים שונים. לדבריה, לפני כחמישה חודשים פורסם חוזר המוסד לביטוח לאומי, "שמשמעותו פגיעה קשה בחולי סרטן העור כתוצאה מחשיפה תעסוקתית לשמש, שהוכרה כמחלת מקצוע". לדבריה, הביטוח הלאומי פוגע בעיקר באוכלוסיה המבוגרת בישראל, שהמחלה מתפרצת אצלם אחרי שנים של עבודה חשופה לשמש.

הוועדה ביקשה ממשרד הבריאות לערוך בדיקה מקיפה מול קופות החולים לגבי הוספת שדה "משלח יד" במערכות המחשוב של הקופות, לטובת רישום מחלות מקצוע ודיווחן לרשם מחלות מקצוע. בנוסף, המשרד התבקש לקדם את פעילות ועדת ההיגוי להפעלת התכנית הלאומית למניעת סרטן העור, ולבדוק את האפשרות להרחיב את האוכלוסיות הזכאיות לבדיקות סרטן העור במסגרת בדיקות סקר.

לדברי חה"כ מזרסקי, המוסד לביטוח לאומי מפצל את הפגיעה בעור לתת פגיעות נפרדות, מה שמוביל להכרה באחוזי נכות נמוכים עבור כל אחד מהנפגעים. אחוזי הנכות אינם יכולים להצטבר לשם חישוב הזכאות, כך שהחולים אינם זכאים לפיצוי.

בביטוח הלאומי טענו כי החוזר דווקא מיטיב את מצבם של החולים, וחולים ותיקים רבים מבקשים כי ההנחיות בחוזר יחולו עליהם גם בדיעבד. עוד נאמר כי הניסיון להציג את החוזר כפגיעה בחולי סרטן אינו מגובה בעובדות וכי החוזר נועד לוודא שוויוניות ומבוסס על רפואה מקצועית המבחינה בין שלושה סוגי סרטן העור שאינם זהים אחד לשני. עוד צוין כי מלכתחילה הביטוח הלאומי הרחיב את ההכרה על בסיס איחוד פרמטרים (מיקרוטראומה) מעבר לחוק היבש. החוזר אינו מיועד כלל לפוסקים בוועדות הרפואיות, ופעילות המוסד בהתאם לחוזר אושרה בבית הדין הארצי עוד בשנת 2018.

עו"ד כפיר אמון, מהלשכה המשפטית של הביטוח הלאומי, הוסיף ואמר כי ראיית העור כולו איבר אחד תביא לנכות בשיעור של 20%-10% בלבד, בעוד שראייתו כאיברים נפרדים תביא לשיעור נכות כזה על כל נגע ונגע.

ד"ר יעל סהר-קוסטיס, רופאה מחוזית במוסד לביטוח לאומי, הוסיפה כי הבעיה נוצרת כשהנגע הוסר ונותרה רק צלקת, והבדיקה נערכת על פה הפתולוגיה של הנגע. הנגע אינו נבחן לפי גודל או מיקום. איילת כהן-קלוגר, מנהלת אגף נפגעי עבודה במוסד לביטוח לאומי, אמרה כי גם נגע חדש, אך שנגרם מפגיעה בעבר, ייחשב כהמשך התביעה הישנה.

ממסמך שהכין מרכז המידע והמחקר של הכנסת ביולי אשתקד עולה כי לפי אומדן ארגון הבריאות העולמי, כ-80% מהמקרים החדשים של סרטן העור מדי שנה הם מסוג נון-מלנומה, אך הרישום הלאומי לסרטן בישראל אינו אוסף נתונים על סוג זה של סרטן.

על פי הרישום הלאומי לסרטן בישראל, בסוף שנת 2020 חיו בישראל 8,195 מאובחנים עם מלנומה בשנים 2020-2016. כ-57% מהם אובחנו עם מלנומה חודרנית ו-43% אובחנו עם מלנומה ממוקדת. יותר ממחצית המאובחנים בכל אחד מסוגי הגידול היו גברים.

בשנת 2020 אובחנו עם מלנומה 1,786 חולים חדשים, שהם כ- 5.8% ממקרי הסרטן החדשים שאובחנו באותה שנה. כ-61% מהם אובחנו עם גידול חודרני (1,088 מקרים) ו-39% אובחנו עם גידול ממוקד (698 מקרים). יותר ממחצית המאובחנים אובחנו אחרי גיל 60, ובשנה זו נפטרו 192 חולים ממלנומה – כ-1.6% מהנפטרים מסרטן בשנה זו.

בסיכום הדיון אמרה ח"כ מזרסקי כי בשל הקושי להבין את השפעת החוזר על מידת הפגיעה בהכרה בחולי סרטן העור בשלב זה, הוועדה מבקשת לקבל מהמוסד, בתוך ארבעה חודשים, נתונים אודות מספר החולים שנקבעו להם סעיפי ליקוי בגין פגימות עור על רקע תעסוקתי, במחצית הראשונה של שנת 2024 ביחס לאותה התקופה בשנת 2023, בפילוח לפי אחוזי נכות.

נושאים קשורים:  תחלואה תעסוקתית,  המוסד לביטוח לאומי,  חדשות,  ועדת הבריאות,  אחוזי נכות,  סרטן העור
תגובות
אנונימי/ת
04.04.2024, 12:49

הטענה עליה מתבסס הדיון, כי העור הוא "איבר אחד" ולכן כל פגיעת שמש בו היא מחלה אחת, מביכה מבחינה מקצועית.
ספר המבחנים של הביטוח הלאומי מבוסס על אבחנות ולא על חשיפה (לשמש במקרה זה).
יעלה על הדעת כי מלאנומה, SCC ו-BCC ייחשבו כמחלה אחת?
האם מעשן כבד שלקה ב-COPD ובסרטן ריאה לקה גם במחלה אחת?